Hej!
Jag håller på att utveckla ett brädspel som är baserat på ett äldre PC-spel.
PC-spelet är turordningsbaserat och går i princip att direkt konvertera till ett brädspel.
Den prototyp som jag nu utvecklar har kommit en bit på väg, och spelmekaniken är exakt densamma som i PC-spelet.
Det jag undrar är hur pass mycket jag skulle inkräkta på rättigheterna av PC-spelet. Måste jag få ett godkännande av de som grundat PC-spelet, hur ser det ut på brädspelsmarknaden? Jag kommer inte inkräkta på självaste varumärket (som t.e.x ett Disney eller Star Wars spel, eftersom världen kommer att utspela sig på en annan plats i brädspelet).
Likheter med PC-spelet kommer att vara:
* Samma kart-layout där terräng är placerad på samma ställen (dock grafiskt helt annorlunda)
* Det kommer att finnas fler kartor som expansioner med samma layout som från spelet.
* Enheterna kommer ha exakt samma färdigheter
* Spelmekaniken kommer att vara exakt densamma
Olikheter med PC-spelet kommer att vara:
* Kartorna kommer se helt annorlunda grafiskt, men med samma terräng-layout
* Självaste världen kommer att utspela sig i ett annat universum, d.v.s. i en annan "lore"
* Enheterna kommer att se annorlunda ut och ha andra namn, dock exakt samma färdigheter.
Inom sinom tid är jag redo för göra klart prototypen och test-spela den, och sedan utvärdera om detta spel skulle vara värt att lanseras som en produkt till allmänheten. Kostnaden för att tillverka spelet är en vetenskap i sig.
Just nu vågar jag inte fråga speltillverkaren om dom skulle svara ett bestämt "nej", men tänk om jag ändå skulle ha rätten på min sida? Självfallet skulle jag kunna acceptera royaltys mellan mig och tillverkaren, men det skulle vara roligast att släppa spelet själv och undvika vara beroende av någon annan.
MVH, Johannes
Skrivet av: Vantskruv [2017-02-19 10:36:54]
Hej,
Copyright, dvs upphovsrätt, har man till konstverk odyl (bilder, text, musik).
Varumärken/logotyper och sådant (tex "mönsterskydd") kan man också skydda.
Enskilda gubbar/namn/annat måste vara unika för att kunna skyddas. Konstverk måste ha "verkshöjd", alltså särskilja sig från andra konstverk.
Jag kan ej koncept odyl (TVprogram som exempel) men de är mycket svårare att skaffa ensamrätt för. En spelmekanik gissar jag är mycket svår att få ensamrätt för om den inte har väldigt unika inslag (bilder/namn?).
Min gissning är att det du ligger närmast är varumärket (namnet på spelet med stil/logotyp/layout mm).
Skrivet av: Magro [2017-02-23 15:02:36]
Tack så mycket. Känns mycket tryggare nu. Dock har jag skickat frågan till utvecklaren av PC-spelet, och väntar på svar.
Sen får vi se om prototypen är lika underhållande som PC-spelet, återkommer kanske senare om detta.
Tänker troligtvis printa ut spelbrädan på självhäftande vinyl på något lämpligt material, har fått kontakt med ett lokalt företag om detta. Spelytan kommer att vara ganska stor, ca 100x105cm, och jag kommer troligtvis dela upp ytan i 4 delar som man viker upp eller sätter ihop när det är dags att spela (50x50cm). Har försökt få spelplanerna mindre (har till och med gjort en spelplan som är 142x136 cm). Kartorna är så pass stora p.g.a. att spelpjäserna inte får vara för små. Dessa spelpjäser har jag gjort i ett 3D-program och printat ut på 3D-skrivaren i ABS, just nu väger dom 1g styck och är tvådelade på så sätt att man kan följa pjäsens skada (upp till 11 skadeenheter). En klisterlapp kommer att fästas på pjäsen så man ser vad det är för pjäs och lite av dess data. Det kommer att krävas ett riktigt stor antal pjäser (kanske 2000st), men jag tänker inte ge upp för det och jag tror just nu att utformningen av pjäserna gör det möjligt hantera dom rätt. Frågan är dock vilket sätt det är billigast att tillverka dom så spelet får en rimlig kostnad. Att föreställa sig alla dessa pjäser kan man jämföra utrymmet det krävs för att förvara dessa pjäser, ca 30x50x2.5cm i spellådan.
Skrivet av: Vantskruv [2017-02-23 18:47:08]
Låter spännande, man blir ju nyfiken på vilket spel det är du kopierat mekaniken från, men jag tror att antalet pjäser, 2000 st, kommer göra att spelet omöjligt kan lämna prototypstadiet. Finns det inget sätt att strömlinjeforma hanteringen av enheter? Jag tog en snabb titt i spelhyllan, bland de spel som innehåller många figurer, pjäser, tokens etc och det är ändå förhållandevis få spel som ens kommer upp till 300 pjäser (oavsett typ). Förutom själva produktionen så låter det extremt jobbigt att hantera så många pjäser både under spelets gång och under setup/nedtagning.
Skrivet av: Monkey007 [2017-03-01 08:56:56]
Självfallet kommer ej 2000 pjäser varje i spel. Utan kanske ett par hundra (antal spelbara rutor kommer att vara ca 900,30x30 spelplan,, och man kommer ej fylla upp alla rutor samtidigt, kanske hälften eller mindre, det kommer visa sig när prototypen testas). Antalet är förhoppningsvis en överdrift. Det kommer att finnas 20 olika typer av pjäser att välja för varje spelare. De svaga pjäserna kommer att vara flest i spel, då dessa är billigast att införskaffa i spelvaluta, ju starkare en pjäs är desto dyrare och mindre antal kommer att naturligt finnas. Just nu räknar jag att en tillgång på ca 50 pjäser per typ skall finnas, men detta kan man draga ner på dom dyrare pjäserna. Jag tror dock att det är en bra tillgång för de svagare pjäserna, så man ej sitter där utan möjlighet att sätta flera pjäser i pel.
Skrivet av: Vantskruv [2017-03-07 11:48:05]
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.